Anu Vihonen

NLP Trainer & Coach
Neway.fi

Onnellisena elät enemmän

Posted by admin at 14.05 aika 24.9.2016

Jaa:


Yksi kuuluisimmista tutkimuksista positiivisen psykologian alueella on nk. nunna-tutkimus. Tutkimuksessa oli mukana 180 katolista nunnaa, jotka noin 22-vuotiaina kirjoittivat näkemyksiään ja kokemuksiaan elämästään. Myöhemmin heidät pisteytettiin sen mukaan kuinka positiivinen elämänasenne heidän kirjoituksistaan heijastui. 25 % nunnista pystyttiin luokittelemaan positiivisen elämänasenteen omaaviksi ja 25 %:lla oli negatiivinen elämänasenne. Näitä kahta ryhmää seurattiin heidän kuolemaansa asti. Kun nunnat olivat 85-vuotiaita, oli negatiivisten ryhmästä elossa 54 % ja positiivisten ryhmästä 79 %. Vuosien edetessä erot kasvoivat edelleen: 93-vuotiaina negatiivisten ryhmästä oli elossa 18 % ja positiivisten ryhmästä 52 %. On arvioitu, että positiivisen elämänasenteen vaikutus elämän pituuteen voi olla jopa 10 vuotta (Danner 2001, Diener, Biswas-Diener 2008).

On arvioitu, että positiivisen elämänasenteen vaikutus elämän pituuteen voi olla jopa 10 vuotta

Onnellisuustutkija Sonja Lyubomirskyn mukaan 50 % onnellisuudestamme tulee geeneistämme, 10 % ulkoisista olosuhteistamme ja 40 % onnellisuudesta on sellaista, mihin itse voimme vaikuttaa. 40 % on huikea luku ja vähintään tuo osuus omassa ajattelussa, näkökulmissa ja asenteissa on muutettavissa. Voisiko onnellisuuden lisääminen olla elämäntehtävämme?

Kun siirrämme ohjauspisteen omaan mieleemme, pystymme itse vastaamaan tunteistamme ja onnellisuudestamme.

Onnellisuus riippuu hyvin pitkälti itsestämme ja omasta ajattelustamme. Jos ajattelemme onnellisuuden riippuvan muista ihmisistä ja ulkopuolisista asioista, tulemme mitä todennäköisimmin jossain vaiheessa pettymään. Ystävä saattaa muuttaa toiselle puolelle maapalloa eikä ole enää meihin yhteydessä, meidät irtisanotaan työpaikastamme tai joudumme luopumaan kauniista talostamme. Kun siirrämme ohjauspisteen omaan mieleemme, pystymme itse vastaamaan tunteistamme ja onnellisuudestamme. Mitä tahansa voi tapahtua, vaan mielen tasapaino on mahdollista aina palauttaa. Tämä on elämänmittainen harjoitus, johon kukin meistä löytää omat keinonsa.

Yksi harjoitus onnellisuuden lisäämiseen on jatkuvasti kiinnittää huomio niihin asioihin, jotka ovat hyvin elämässä. Ajattele vaikkapa kerran päivässä tai viikossa läheisiäsi, ympäristöäsi, työtäsi, harrastuksiasi, itseäsi, maailmaa ja maailmankaikkeutta - ja kirjoita ylös mistä olet kyseisiä asioita ajatellessasi kiitollinen. Systeemiteoria alkaa toimia ja muutos omassa ajattelussasi alkaa tuoda koko ajan lisää onnellisuutta elämääsi.