Anu Vihonen

NLP Trainer & Coach
Neway.fi

Olen sinussa kiinni, sinuun kiinni jään

Posted by admin at 20.30 aika 4.10.2016

Jaa:


Onko sosiaalinen media ja siinä surffaaminen sinulle aika lailla tärkeää? Työskenteleekö työpaikkasi tiimissä henkilö, jota ilman et koe pärjääväsi? Oletko suhteessa unelmien ihmiseen, joka on osa elämääsi? Harmittavatko meneillään olevat yt-neuvottelut ja mahdollinen työpaikan menetys? Onko niin, että joudut kohta rahavaikeuksien vuoksi muuttamaan pienempään asuntoon?

Onko jokin edellä luetelluista sinulle ajankohtaista juuri nyt? Jos on, niin mieti hetki miltä tuntuisi, jos menettäisit tuon asian…

Mikäli kuulet sisäisen äänesi sanovan, ettet halua menettää mitään sinulla nyt olevaa, saatat olla kiinnittyneenä kyseiseen asiaan, tapahtumaan tai ihmiseen. Kiinnittyminen on sitä, että koemme olevamme jollain tavoin vajaita, jos elämässämme ei yhtäkkiä olekaan tuota tiettyä asiaa.

Kiinnittyminen on meille luontainen tapa koettaa hallita elämäämme ja tulevaisuuttamme. Kaiken hektisyyden keskellä yritämme tehdä elämästämme mahdollisimman ennustettavaa ja turvallista.

Kiinnittyminen on meille luontainen tapa koettaa hallita elämäämme ja tulevaisuuttamme. Kaiken hektisyyden keskellä yritämme tehdä elämästämme mahdollisimman ennustettavaa ja turvallista. Jos menetämme asian tai ihmisen, voi olla, että koemme olomme onnettomaksi, hylätyksi tai muuten vain irrallaan olevaksi. Toki ympärillämme on rakkaita ihmisiä ja saamme heitä rakastaa - ja meillä on oikeus ja meidän pitää surra menettämäämme, jos näin käy. Katseen on kuitenkin hyvä olla eteenpäin.

Itse koin omakohtaisesti kiinnittymisen mennessäni meditaatioretriittiin, missä annoin kännykän ja kannettavan tietokoneen 10 vuorokaudeksi buddhalaisten munkkien huomaan. Kesti monta päivää ennenkuin pystyin rauhoittumaan. Tuolloin huomasin varsin konkreettisesti kiinnittyneeni sosiaaliseen mediaan. Kun pikkuhiljaa mieli alkoi seestyä, en olisi halunnut kuulla uutisia mistään. Ilman ulkopuolisia yhteyksiä löysin aivan uudenlaisen nyt-hetken. Se oli siinä ja nyt. Ajatukset tulivat ja menivät eikä ollut tarvetta googlata netistä vastauksia. Kaikki vastaukset tulivat aina oman mielen sopukoista, kun vain antoi rauhassa niille aikaa.

Ainakin itselle kaikkein tärkeintä on oman itsen kehittäminen ja kehittyminen siihen olotilaan, että pysyn mahdollisimman balanssissa tapahtuu mitä tahansa. Omakohtaisesti koen informaatiopaaston, meditaation harjoittamisen ja oman mielen oivalluttamisen vaikkapa NLP:n avulla auttavan tässä asiassa. Mitä lyhyempi on välimatka itseemme ja omaan mieleemme, sitä nopeammin selviydymme meille “oikeassa elämässä” tapahtuvista menetyksistä.

Mielen on hyvä säännöllisesti hiljentyä, jolloin nyt-hetken olemassaolo ja rauhallisuus lisääntyvät. Hiljentymistä on kuitenkin säännöllisesti harjoitettava. Mikäli se on vaikeaa arjen keskellä, voi siihen ottaa aikaa kalenterista. Ihanan kiireisen ja vaiherikkaan syksyn jälkeen lähden kohta viikoksi hiljentymään mindfulness-keskukseen. Se on juuri sitä, mitä tähän kohtaan tarvitsen. Rauhallisuus ja hektisyys ovat kohta taas balanssissa toistensa kanssa. Mielenkiinnolla odotan reaktiotani siitä, onko kännykkäkiinnittyminen jälleen totta. Todennäköisesti on, vaan tiedän myös, että siitä voi päästä eroon.

Nyt hiipii mieleeni kysymys “Mitä tapahtuu, jos marraskuinen matkani ei toteudukaan?”. Jokin pään sisäinen ääneni vastaa rauhallisena “Kaikki menee juuri niin kuin on tarkoitettu”.