Anu Vihonen

NLP Trainer & Coach
Neway.fi

Kun ajat autoa, aja autoa

Posted by admin at 21.40 aika 15.11.2016

Jaa:



Vietin juuri viikon Ranskan Bordeaux´ssa sijaitsevassa mindfulness-keskuksessa, Plumvillagessa.

Plumvillage on Vietnamista kotoisin olevan buddhalaisen munkin, Thich Nhat Hanhin perustama luostarikeskus. Keskuksen luostareissa asuu satoja munkkeja ja nunnia, jotka opettavat länsimaalaisia kiireisiä ihmisiä rauhoittumaan ja hiljentämään mielensä tietoisen läsnäolon eli mindfulnessin avulla.

Retriitin jälkeen olen nyt entistä vakuuttuneempi siitä, että mieli on mahdollista saada nopeasti seesteisen levolliseksi pienin päivittäisin harjoituksin.

Jokaiseen arjen rutiiniin niin töissä kuin kotona kannattaa keskittyä 100 %:sti. Kun mahdollisuuksien mukaan tekee yhtä asiaa kerrallaan, myös virheiden osuus pienenee. Kaiken perustana on syvähengitys, jossa kehon toiminta rauhoittaa mielen ja mieli kehon.

Kun

      • puhelin soi, hengitä kolme kertaa syvään – ja vastaa vasta sitten. Toimimalla näin palautat itsesi tähän hetkeen ja valmistaudut samalla keskittymään alkavaan keskusteluun.
      • Sinulla on kiire töihin tai töistä pois ja jäät jumiin liikennevaloihin, hengitä syvään ja rauhallisesti. Olet saanut hetken omaa aikaa – ja samanaikaisesti mielesi rauhoittuu.
      • ajat autoa, aja autoa. Radio kannattaa olla kiinni. Näin myös reaktiokykysi liikenteessä paranee.
      • syöt ateriaasi, keskity jokaiseen suupalaan. Miltä ruoka näyttää, kuulostaa, tuntuu ja maistuu? Kannattaa syödä hiljaisuudessa ja näin ruokailusta tulee samalla yksi rauhallinen hetki päivään.
      • kävelet, kävele hiljaisuudessa. Yhden sisäänhengityksen aikana voit rauhallisesti kävellä pari-kolme askelta. Uloshengityksellä kävele saman verran. Pysähdy välillä ja tarkkaile edessäolevia maisemia.
      • olet ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa, ole koko ajan läsnä ja kaikki aistit avoimena. Kuuntele. Kohtaamisesta tulee tällöin paras mahdollinen.

Pienet muutokset päivässä tuovat lisää rauhallisuutta arkeen ja huomaamme kuinka tietoisesti toimintaa hidastamalla käytössämme oleva aika vaikuttaa lisääntyvän. Kokeile vaikka.