Kuinka lisätä onnellisuutta (7 tutkimustulosta aiheesta!)

Posted by admin at 9.05 aika 1.12.2016

Jaa:


Anu Vihonen, NLP Trainer & Coach


"Mahdollisuus harjoittaa vapaasti kykyjään on onnen ydin." –Aristoteles

Luin taannoin mielenkiintoisen artikkelin siitä, kuinka voimme tietoisesti lisätä onnellisuutta omaan elämään. Tässä seitsemän tutkimustulosta aiheesta!

  • Hyvä fyysinen kunto lisää onnellisuutta. Tutkijoiden mukaan onnellisuus lisääntyy, kun teemme puoli tuntia kestävän ripeän kävelylenkin kolme kertaa viikossa. (Michale Babyak)

  • Onnellisuus kasvaa, kun 20 minuutin ajan kirjoitamme meille tapahtuneista positiivisista asioista ja sen jälkeen luemme kirjoittamamme ääneen. Tällöin aivomme ajattelevat, että koemme meille tapahtuneet asiat moneen kertaan: ensin elämme tapahtumat oikeasti, sen jälkeen näemme ne kirjoitettuna ja lopuksi vielä kuulemme ne. (Richard Slatcher, James Pennebaker)

  • Yllättäin tapahtuvat ystävälliset teot vähintään viisi kertaa kertaa viikossa lisäävät onnellisuutta. Voimme esimerkiksi maksaa jonkun samaan kahvilaan saapuvan tuntemattoman henkilön kahvin, tehdä naapurin lumityöt tai kertoa kaupan kassalle, kuinka oli ilo tavata hänet. (Sonja Lyubomirsky, Martin Seligman).

  • Rikkaimmat, onnellisimmat ja tuottavimmat ihmiset ovat tutkijoiden mukaan sellaisia, jotka paneutuvat innolla työhönsä ja sen tuomiin haasteisiin. Vapaa-ajallaan he unohtavat työnsä ja keskittyvät ainoastaan vapaa-ajan tekemiseensä. Tämä lisää jaksamista arjessa. (Jim Loehr and Tony Schwartz)

  • On tärkeää, että teemme juuri sitä, mitä haluamme. Tällöin on mahdollista olla täysin läsnä meneillään olevassa hetkessä. Ego väistyy, aika ikäänkuin katoaa ja kaikki sujuu kuin itsestään. Samalla onnellisuus ja elämänhallinnan tunne lisääntyvät. (Mihaly Csikszentmihalyi)

  • Tutkijoiden mukaan jo kahden minuutin päivittäinen meditaatio lisää itsetuntemusta ja myötätuntoa - ja samanaikaisesti stressimme vähenee. (Massachusetts General Hospital)

  • Onnellisuus lisääntyy ja mieli tyyntyy, kun joka päivä kirjoitamme ylös vähintään viisi yksinkertaista asiaa, joista voimme olla kiitollisia. (Robert Emmons, Michael McCullough)

Lähde: Huffingtonpost, Seven ways to train your brain to be happy